Jak pozycjonować stronę internetową w Google od podstaw?

Po co pozycjonować stronę internetową - czy jest Ci to potrzebne?

Załóżmy, że masz już określony pomysł na stronę internetową, bloga lub specjalizujesz się w czymś i posiadasz działalność gospodarczą, która nie ma strony internetowej, a chcesz w ten sposób pozyskać nowych odbiorców.

Dodatkowo wiesz, kto jest Idealnym Odbiorcą owoców Twojej działalności (czy to zarobkowej, czy nie) i już dość dobrze rozumiesz potrzeby tych odbiorców.

Czy dobrze zdefiniowane cele i ładnie wykonana strona internetowa wystarczy do zapewnienia sukcesu Twojego przedsięwzięcia w sieci?
- Otóż NIE!
Sieć to nie świat realny i rządzi się swoimi zasadami. Tak samo, jak w rzeczywistości musisz zawalczyć o uwagę swoich Odbiorców, przedstawić siebie i swojej atuty, nawiązywać relacje i rozwijać te kontakty, podobnie w internecie.

W sieci musisz zwrócić uwagę odbiorców w wyszukiwarce internetowej. Na początku nikt nie zna Twojej strony i nie wie czym się zajmujesz, ale ludzie codziennie odpytują Google o:

  • rozwiązania, które pomogą im zaspokoić swoje potrzeby;
  • leki na swoje bolączki, rozwiązania problemów, które napotkali;
  • szukają sposobów na zaadresowanie swoich chęci - realizowanie pasji, hobby.

Niby wszystko idzie dobrze, ale po pewnym czasie stwierdzasz z niepokojem
- "Mojej strony prawie nikt nie ogląda!!!".
i pytasz siebie "Jak to możliwe? Udostępniam przecież takie fajne rzeczy?!"

Otóż nie zawsze dobre treści w internecie jest łatwo odnaleźć, a co gorsza pewne błędy na stronie mogą spowodować nawet, że przestanie się wyświetlać w rezultatach wyszukiwania.


Tutaj przychodzi z pomocą pozycjonowanie, a dokładniej - Tobie przyjdzie z pomocą znajomość zasad optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwarkę Google - SEO (z ang. Search Engine Optimization).

SEO oznacza w uproszczeniu wszelkie działania na stronie internetowej, które przyczyniają się do tego, by była lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu uzyska większy ruch z tego źródła (SEO dotyczy tylko wyszukiwarek, a nie np. mediów społecznościowych). 

Dlaczego pozycjonowanie strony internetowej w Google?

Pozycjonowanie strony internetowej pod tę wyszukiwarkę jest tak istotne, ponieważ ok. 3/4 użytkowników Internetu korzysta właśnie z Google (źródło: netmarketshare.com/search-engine-market-share.aspx).

udział w rynku wyszukiwarek

Udział w rynku wyszukiwania - średnia za okres 2018-03 - 2019-04 (źródło: netmarketshare.com)

Z reguły wystarczy skupić się na optymalizowaniu strony pod Google, chyba że obsługujemy rynek chiński, wówczas będzie to także wyszukiwarka Baidu (Google jest tam cenzurowane).

Co decyduje o tym na jakiej pozycji wyświetla się strona w Google?

Internet jest podobny do ogromnego rynku, na którym podobnie, jak w świecie fizycznym strony konkurencyjnych biznesów walczą o uwagę potencjalnych klientów i to oni decydują o powodzeniu danego biznesu.
Tak samo, jak na prawdziwym rynku gospodarczym, ten sklep, który ma:
- lepszą ofertę, 
- bardziej dostosowaną do potrzeb klienta,
- ...i jest lepiej widoczny (dzięki reklamie, bądź dobrej lokalizacji), będzie wybierany częściej.

W przypadku stron internetowych lokalizacja często nie ma znaczenia (np. sklep z produktami cyfrowymi może znajdować się zarówno w Europie, czy też w Azji lub Ameryce), dlatego ktoś, lub coś musi podpowiadać, która strona lepiej wypełnia kryterium „widoczności”.

Kto lub co decyduje o rankingu strony?

O rankingu decydują:
- użytkownicy internetu, którzy szukają treści najlepiej spełniających ich kryteria;
- algorytmy pozycjonujące pod postacią tzw. botów, które przeszukują strony internetowe i zapisują wyniki wyszukiwania do bazy danych wyszukiwarki, dzięki czemu ta wie, którą stronę wyświetlić odbiorcom w danej kolejności.

O co musisz zadbać tworząc stronę?

Mając tę wiedzę, jako twórca lub przedsiębiorca musisz zadowolić o dwie grupy elementów:
- aby strona nie zawierała błędów technicznych, które spowodują, że boty nie będą mogły zapisać i ocenić treści, lub „pogubią” się na stronie i przez strona nie znajdzie się w wynikach wyszukiwania;
- aby strona swoimi treściami, funkcjonalnością, jak najlepiej odpowiadała na potrzeby potencjalnych klientów i sprawiała, że chętnie będą na nią wracali, dokonywali na niej różnych działań, lub polecali ją znajomym np. dzieląc się w sieci linkami do niej (ale uwaga – niekoniecznie w mediach społecznościowych, tylko w ekosystemie Google).

Czy SEO to zestaw specjalistycznych technik?

Można powiedzieć, że SEO na pewnym poziomie przenika się z marketingiem internetowym. Nie jest to w żadnym przypadku tylko zestaw technicznych trików, czy haków, które mają sztucznie podbić autorytet strony. Te dwie grupy działań powinny iść ze sobą w parze.

W jaki sposób Google skanuje te wszystkie strony w sieci?

Strony internetowe odwiedzają najpierw boty indeksujące treści dla wyszukiwarek, czyli "mali zwiadowcy", którzy zapisują co znajduje się na danej stronie i jakim hasłom wyszukiwania najlepiej odpowiadają te treści.

Boty to programy komputerowe, które na podstawie złożonych algorytmów, nadają punkty i wskaźniki jakości, które w efekcie przekładają się na „odpowiedniość” danej strony do wyszukiwanego hasła.

Następnie strony odwiedzają użytkownicy internetu i im dłużej przebywają na stronie, im więcej podstron serwisu internetowego wyświetlają i im bardziej są aktywni na stronie (np. zostawiają komentarze, lub dokonują zakupu), tym bardziej podbijają pozycję strony w wyszukiwarce.

Które pozycje są dobre, a które złe?

Wśród SEO-wców krąży taki żart:
„Gdzie najlepiej ukryć trupa, żeby nikt go nie znalazł?
– Na drugiej stronie Google, bo tam nikt nie zajrzy.”
pierwsza strona wyników google

Pierwsza strona wyników Google - tutaj absolutnie musisz się znaleźć!

Pierwsza strona wyników wyszukiwania Google skupia 95% wszystkich wyświetleń, co oznacza, że
...jeśli Twoja strona znajduje się na dalszych pozycjach, to Twoja praca, marka, biznes ma w sieci nikłe szanse na bycie zauważonymi na określone hasło wyszukiwania.

Twoje wysiłki powinny skupić się na tym, aby znaleźć się na pierwszej stronie Google, najlepiej na podium – na miejscach 1-3.

pierwsza trójka wyników wyszukiwania

Walczysz o miejsce pierwszej trójce wyników wyszukiwania Google.

Jak zdobyć pozycję na pierwszej stronie Google? 

Trzeba być lepszym od konkurencji na dane słowo kluczowe. W internecie Dawid może wygrać z Goliatem. Nie ma znaczenia to, czy jesteś małą firmą, czy gigantem, serwisem prasowym, czy początkującym blogerem (aczkolwiek istnieje coś takiego, jak autorytet strony, który sprawia, że pewne strony będą mimo wszystko osiągały lepsze pozycje, ale o tym innym razem).

Jeśli dopasujesz to, co oferujesz pod konkretną frazę wyszukiwania lepiej niż duża firma, to zyskasz lepszą pozycję – decydują o tym demokratyczne czynniki, o których poniżej.

Twój - Plan działania SEO

Poznasz teraz najważniejsze elementy, o które jako osoba twórcza lub przedsiębiorca możesz samodzielnie zadbać na swojej stronie.

O widoczności strony w rezultatach wyszukiwania zadecydują trzy czynniki, które wymagają optymalizacji pod pozycjonowanie.

  • Treści (Kontent) - wpisy na blogu lub artykuły, newsy na stronie;
  • Linki - odnośniki z innych stron, które kierują na Twój serwis internetowy;
  • Techniczne SEO - dobre praktyki tworzenia strony, które pozwalają skanować ją Google'owi.

Te czynniki przekładają się bardziej szczegółowo na filary SEO i dostosowanie konkretnych elementów na stronie.

3 Filary SEO

trzy filary seo

Trzy filary SEO (źródło: http://www.stateofdigital.com/three-pillars-seo)


Działania SEO, które zrealizujesz samodzielnie - w praktyce

Dopasuj treści do odbiorców – Twoich idealnych klientów

  1. Określ słowa kluczowe, czyli hasła, które najprawdopodobniej użytkownicy wpiszą do wyszukiwarki chcąc znaleźć Twój produkt, usługę, twórczość.

    Postaraj się wejść w "buty" odbiorcy i określić co taka osoba wpisuje w Google, gdy chce zaspokoić swoją potrzebę, lub rozwiązać problem, który ma w danej chwili.

    Słowo kluczowe to całe hasło i może składać się z kilku słów. W słowach kluczowych pomijaj zaimki i przyimki. Zostaw tylko konkret!

    Przykłady:
    Jeśli prowadzisz pizzerię, wątpliwe jest, że użytkownik wpisze „Pizzeria Italiana” (hipotetyczna nazwa marki), ale np. „pizza warszawa praga szybko” jest prawdopodobne.
    Inny przykład: „kostium wampira na halloween”, zamiast „peleryny czarne tanio”, czy „jak usunąć kleszcza”, zamiast „szczypce do usuwania pajęczaków”.

  2. Jak to pokazuje ostatni przykład, ludzie często szukają w Internecie rozwiązań i używają przy tym języka naturalnego dla siebie. Po wpisaniu słowa kluczowego w Google, spodziewają się znaleźć konkretną odpowiedź w jak najmniejszej ilości kliknięć.

    Jeżeli udostępnisz w swoim serwisie treści, które będą adresowały ich potrzeby lepiej, niż robi to w sieci konkurencja, to Ty zdobędziesz ich uwagę i Twoja strona zacznie pojawiać się wyżej w wynikach.

    Właśnie dlatego niektóre firmy udostępniają w swoich serwisach poradniki typu „Trzy sposoby na wiązanie krawata.”, „Jak dobrać soczewki kontaktowe?”. Działaj podobnie – docieraj do nich i sprzedawaj poprzez edukację, pomagaj odbiorcom dobrymi treściami.

  3. Zadbaj o spójność treści i słów kluczowych. Skoro odbiorca chce znaleźć za pierwszym razem to, czego szuka, stwórz więcej stron sprecyzowanych, zamiast kilku ogólnych. Na stronie, której treść została przygotowana pod konkretne słowo kluczowe, nie opisuj tematów zupełnie z nim niezwiązanych.

    Konkret zamiast ogółu. Oczywiście możesz pochwalić się swoją szeroką ofertą, jednak lepiej to zrobić w pasku bocznym, lub w stopce, niż w treści głównej strony.

    Przykład:
    Jeśli użytkownik wpisuje „ubezpieczenie mieszkania gdańsk” lepiej, żeby znalazł oferty ubezpieczeń, zamiast nowych projektów deweloperskich w Gdańsku.

  4. Pisz konkretnie, szanuj czas odbiorców.
    Strona nie może oferować lakonicznej odpowiedzi na zapytanie użytkownika, bo to sprawi, że ten natychmiast z niej wyjdzie, co przełoży się na duży wskaźnik odrzuceń, a strona zostanie oceniona przez boty jako nieprzydatna.

    Z drugiej strony nie należy też pisać długich opracowań, „lać wody”, bo to także zniechęci odbiorców.

  5. ​​​Ułatw odbiorcom lekturę stron stosując:
    - wypunktowania,
    - wyróżnienia,
    - ramki z podsumowaniami,
    - dzieląc przydługie bloki tekstu na krótsze, łatwiejsze do „skonsumowania” zdania,
    - dodając realne zdjęcia produktów (zamiast wizualizacji)
    - ...oraz referencje, które sprawią, że zbudujesz zaufanie do siebie.

  6. Zakładając, że dopiero startujesz w Internecie - nie pozycjonuj się na słowa najbardziej konkurencyjne i ogólne, np. "architekt wrocław", "oprawa obrazów kraków".
    Te słowa skupiają oczywiście duży ruch, ale jest mało prawdopodobne, że na samym początku Twoja strona wygra z konkurencją walkę o pozycję w wynikach wyszukiwania.
    - początkowo warto skupić się na tzw. słowach kluczowych z długiego ogona, czyli bardziej precyzyjnych określeniach, nawet składających się z 3 do 5 słów opisujących Twoją niszę, coś co Cię wyróżnia i jest unikalne. Na te frazy będzie mniejsza konkurencja i dlatego masz większą szansę zbudować zainteresowanie stroną stosując te specyficzne określenia.

    - Uwaga: oczywiście istnieją frazy na tyle specyficzne, że nie są prawie w ogóle wyszukiwane. Wpisz w Google swoje słowo kluczowe i na stronie rezultatów pod menu z opcjami wyszukiwania znajdziesz liczbę opisującą ilość wyników. Jeśli coś jest rzadko wyszukiwane, to znaczy, że ludzie się tym nie interesują.
słowa długiego ogona

Frazy długiego ogona - specyficzne, złożone z wielu słów

Zadbaj o linki do swojej strony - jeden z filarów SEO

Tak samo, jak referencje w świecie realnym referencje budują autorytet marki, tak w świecie cyfrowym najlepszymi referencjami są odnośniki z innych stron do Twojej.
Właśnie dlatego Wikipedia pozycjonuje się na pierwszym miejscu na tak wiele haseł – inne strony internetowe często cytują hasła Wikipedii podając do niej odnośnik.

Jak to zrobić? 
Tak samo, jak w świecie realnym – poprzez nawiązywanie partnerstw z innymi twórcami stron, którzy chętnie wypromują Twoje treści, bo uznają je za pomocne dla swojej społeczności, albo mają w tym interes, bo na przykład dostają prowizję od sprzedaży. W Internecie trzeba myśleć przedsiębiorczo i budować relacje oraz społeczności wokół swojej oferty.

- Boty także przyznają dodatkowe punkty za linki i zwiększają wskaźnik autorytetu strony, dzięki czemu jej pozycja w wyszukiwarce rośnie.

SEO techniczne - dopasowanie treści dla botów indeksujących

Dawniej słowa kluczowe były dopisane w niewidocznym kodzie strony, ale obecnie boty wychwytują je podczas skanowania na podstawie bardzo złożonych algorytmów opartych na sztucznej inteligencji. To oznacza, że jeśli przyporządkujesz konkretne słowo kluczowe do strony, powinno ono się pojawić w jej kluczowych elementach.

1. Słowo kluczowe powinno pojawić się na stronie przede wszystkim w

  • w adresie strony (nie dotyczy to strony głównej, ale raczej wpisów i nie jest to bezpośrednio uwzględniane przez boty, choć strona o adresie odpowiadającym tytułowi może wzbudzić większe zaufanie),
  • w nagłówku tytułowym (H1 - heading 1), bliżej jego początku,
  • blisko początku pierwszego akapitu pod H1,
  • w tytule kolejnego nagłówka na stronie H2,
  • w zdaniu rozpoczynającym ten akapit,
  • słowo powinno pojawić się 3-5 razy na tej stronie, ale nie musi być dokładnie w takiej formie, w jakiej zostało wpisane na początku, może być to synonim (boty skanujące Google „rozumieją” język naturalny).

    Uwaga: Nie upychaj na siłę słów kluczowych po kilkanaście razy – za to możesz dostać karę od botów (ujemne punkty). Może to zostać uznane jako tzw. "keyword stuffing” (upychanie słów na siłę, żeby podbić ranking). Ta technika stosowana przez niektórych już nie działa!

2. Opis META strony. Jest to opis, który widzisz w wynikach wyszukiwania. Nie jest to tak bardzo istotne dla botów, ale gdy strona nie ma META-opisu, zostaje on automatycznie przypisany na podstawie tytułu i pierwszego akapitu strony.

Możesz zmienić ręcznie ten opis i wykorzystać go jako hasło reklamowe, promujące tę konkretną stronę serwisu co sprawi, że Twoja strona w wyszukiwarce będzie klikana chętniej, niż inne. Słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania Google zostają automatycznie pogrubione, dlatego warto je przypomnieć w META.

Tytuł strony w META powinien mieć nie więcej niż 70 znaków, a opis 140-170 znaków. Jeśli będą dłuższe, zostaną ucięte w rezultatach wyszukiwania.

opis meta google

Opis META w wynikach wyszukiwania Google (zbyt długi tytuł został ucięty o czym świadczą "...")

Jeśli korzystasz z WordPressa (.org) do tworzenia stron, opis META w bardzo wygodny sposób zmienisz dzięki wtyczce Yoast SEO (ekran poniżej).

yoast seo zmiana opisów meta

Yoast SEO dla WordPressa umożliwi Ci zmianę opisów strony (META) w wynikach wyszukiwania

3. Wyeliminuj błędy techniczne, które utrudniają botom skanowanie strony.
Do tego typu błędów należą między innymi:
- „martwe” adresy, czyli strony, które zostały skasowane, albo miały kiedyś inną nazwę, a boty nadal na nie trafiają i tracą czas procesowania (tzw. crawl budget). Użytkownik widzi na stronie błąd 404 i się cofa. Jeżeli strona została skasowana, trzeba to poprawić na jeden z dwóch sposobów: oznaczyć stronę jako trwale usuniętą, albo przekierować ten adres na inną, istniejącą stronę z aktualną treścią.

Jak to zrobić? 
Poszukaj informacji o kodach: 301, 302, 401 i 410 w Google, które są czymś w rodzaju drogowskazów dla botów i informują je o stanie stron.

- stare adresy stron można przekierować na aktualne, lub tymczasowe, jednak z czasem może stworzyć się pętla przekierowań, gdy jakaś strona odsyła na stronę odsyłającą w jeszcze inne miejsce.
Należy tego unikać! Użytkownik strony może tego nie zauważyć (strona po prostu wolniej się załaduje), ale boty tracą czas skanowania, który jest ograniczony i sprawi, że strona zaindeksuje się później.

4. Skróć czas ładowania strony. Z wielu badań wynika, że jeśli strona wczytuje się dłużej niż 3 sekundy ponad 40% użytkowników ją opuści i nigdy jej nie zobaczy!

Jak to poprawić? 
Przede wszystkim przez optymalizację ilości i rozmiaru multimediów na stronie. Częstym błędem jest dodawanie na stronę fotografii bezpośrednio z aparatu cyfrowego. Takie zdjęcia zajmują bardzo dużo miejsca 5-6 MB lub więcej i spowalniają stronę.

Optymalnie zdjęcia i grafiki powinny zostać zmniejszone do rozmiaru (rozdzielczości), w którym będą wyświetlone, a dodatkowo możesz użyć narzędzia, które zmniejszy jakość zdjęcia dzięki kompresji, ale tylko na tyle, żeby było to niezauważalne dla oka. Ten proces pomoże Ci zautomatyzować darmowe narzędzie - TinyPNG.com.

Podsumowanie

Jest jeszcze wiele aspektów pozycjonowania stron, których nie sposób tutaj wymienić. Do wyeliminowania błędów technicznych warto czasem zatrudnić specjalistę. Firmy SEO oferują także usługi wyszukiwania wartościowych słów kluczowych dla swoich klientów. Wokół tych słów należy później stworzyć odpowiedni kontent.

Jednak nie stanie się to bez Twojego udziału Twórco! To Ty najlepiej znasz swoich odbiorców, branżę, czy klientów.

Twoim zadaniem jest zbudować zaufanie do siebie i swojej marki, na bieżąco badać potrzeby odbiorców, które z czasem się zmieniają - podlegają trendom albo cechują się sezonowością.

Jak długo trzeba zajmować się pozycjonowaniem strony internetowej?

Wiedz, że budowanie pozycji serwisu internetowego w wyszukiwarce należy traktować jako zadanie na miesiące, a nie dni. Cierpliwość i aktywne budowanie sprecyzowanej strategii działania będą kluczowe do osiągnięcia sukcesu.

Kluczem jest tu obserwowanie rynku, czyli wyników wyszukiwania i ulepszanie tego, w jaki sposób prezentujesz odbiorcom to, czym się zajmujesz.

Musisz pamiętać, że nieustannie walczysz o ich czas i uwagę z konkurencją, która znajduje się, nie o kilometry, ale zaledwie dwa kliknięcia dalej.

Kategorie SEO
>