.st0{fill:#FFFFFF;}

Najważniejsze, niewidoczne narzędzie najskuteczniejszych przedsiębiorców, to… 

 18 grudnia, 2020

opracowanie: Irek Krajewski

czas lektury: min.

Co wyróżnia najskuteczniejszych?

Każdy skuteczny przedsiębiorca, freelancer, czy twórca internetowy, a tak naprawdę każdy człowiek sukcesu wyróżnia się tym, że ma swoją ustaloną rutynę.

Ta rutyna, to codzienne nawyki, które wspomagają go w dowożeniu rezultatów, z których jest rozliczany – owoców jego pracy.

Dlaczego nawyki?

Prawda jest taka, że o powodzeniu każdego przedsięwzięcia, za którym stoi na końcu jeden człowiek – decydent, innowator, projektant, czy designer – decyduje skuteczność tego kluczowego człowieka. Jego efektywność osobista przekłada się na rezultaty.

Dobre nawyki są tym, co robi różnicę, jeśli chcesz wejść na wyższy poziom funkcjonowania i stać się lepszą wersją siebie.

Z kolei złe nawyki mogą ściągnąć w dół i zabezpieczyć Cię przed osiągnięciem sukcesu w jakiejkolwiek dziedzinie.

Jak skutecznie pracować z nawykami?

Ważnym elementem wdrażania nowego nawyku jest codzienne monitorowanie postępów i do tego przydają się notatki.

  • Notatki, to konieczny element przyswajania sobie nawyków, który pozwala na ciągłe dopasowywanie procesu i otoczenia dopóty, dopóki nowa czynność nie stanie się automatyzmem.

Możliwość spojrzenia na coś z zewnątrz sprawia, że łatwiej nabrać dystansu i dostrzec nowe rozwiązania, lub sposoby na dalszą optymalizację.

  • trzymanie notatek w jednym miejscu i możliwość spoglądania na nie, jest czymś, co pozwoli Ci na konstruktywną refleksję nad swoimi skłonnościami i rezultatami dotychczasowych działań.
  • takie archiwum pomoże Ci sprawniej budować i dodawać kolejne nawyki w przyszłości.

Najskuteczniejsze, niewidoczne narzędzie każdego przedsiębiorcy…

To sprowadza nas do tego, że najskuteczniejszym nawykiem, równie oczywistym jak to, że oddychasz jest… pisanie!

Notowanie swoich przemyśleń, założeń, celów, czy projektów jest najważniejszym narzędziem każdego, kto chce być produktywny.

W czym mi pomaga pisanie?

  1. Używam pisania do czyszczenia głowy z myśli i emocji, do zapisywania pomysłów i idei, do rozwiązywania problemów i ustalania priorytetów.
  2. Pisanie jest dla mnie sposobem, by uruchomić myślenie i porządkować to, co akurat siedzi w mojej głowie,
  3. Pisanie jest sposobem na przekształcanie myśli w coś bardziej namacalnego.

Samo myślenie bez pisania byłoby po prostu spędzaniem czasu na zastanawianiu się.

Dopiero zapisanie czegoś wprawia w ruch proces poznawczy.

Żałuję tylko jednego:

Przez lata gromadziłem informacje w postaci elektronicznej i zapisywałem przydatne rzeczy
– uzbierały się terabajty danych.

Żałuję, że nie miałem na jednego miejsca, w których to wszystko gromadziłem. Te rzeczy były rozstrzelone po różnych urządzeniach elektronicznych i dyskach.

Żałuję, że wcześniej nie zacząłem spisywać swoich doświadczeń w jakimś centralnym miejscu – repozytorium na moje pomysły, z którego mógłbym dzisiaj czerpać.

Ale „to se ne vrati”.

Zalety pisania

Regularna praktyka pisania może być nie tylko cennym narzędziem związanym z kreacją, ale przede wszystkim czymś, co robione w sposób efektywny może kompletnie odmienić jakość życia.

Wprawianie myśli w ruch, zamiast trzymania ich w głowie jest ważniejsze niż cokolwiek innego!

Zapisywanie pomaga się skupić i nadać kierunek myślom.

Notowanie, to również sposób na porządkowanie zalewu informacji z różnych źródeł, które nierzadko są sprzeczne ze sobą. To sposób na konfrontowanie „fake newsów” z faktami, czy kontestowanie rzeczywistości.

Bo jedna dobra zasada w życiu brzmi:

„Think for yourself, question authority”

TOOL zespół muzyczny (https://youtu.be/UIsXZVhvvGs)

Tak – nie jest ważne przekalkowanie czyjejść wiedzy, tylko działanie w oparciu o to, co się sprawdza u Ciebie.

Jak to powiedział pewien inny słynny XX-wieczny filozof – Bruce Lee:

„Absorb what is useful, disregard what is useless, and add what is uniquely yours”

Poza tym…

  • pisanie usprawnia myślenie,
  • wpływa na przejrzystość wyrażanych myśli dlateg,o, że gdy coś ma zostać zapisane, musisz to uporządkować w formie zdań,
  • daje poczucie integralności, dzięki temu, że zamiast powtarzać cudze myśli, odpowiadasz własnymi słowami, które kiedyś zapisałeś,
  • pisanie jest narzędziem prawdziwych liderów i przewodników.

Co jest potrzebne, żeby pisanie było skuteczne?

Wyobraź sobie, że w każdej chwili możesz wyciągnąć jakąś myśl (na zawołanie) i natychmiast zestawić ją z inną, lub dopasować do kontekstu, w którym się aktualnie znajdujesz, czy też „wkleić” do projektu nad którym w danej chwili pracujesz.

Trzymanie wszystkich notatek w jednym miejscu pozwala na porównywanie i kontrastowanie ze sobą informacji z różnych miejsc. To z kolei umożliwia polemikę ze sprzecznymi wskazówkami i dochodzenie do własnych, oryginalnych wniosków i wypracowywanie nowatorskich konceptów.

Taki zasób wiedzy zgromadzonej w jednym miejscu może się stać Twoją największą przewagą konkurencyjną!

Dlatego potrzebujesz >>jednego miejsca<< na teksty – nie wielu!

Moim ulubionym narzędziem do gromadzenia i przekształcania informacji i pomysłów jest:

aplikacja Obsidian
Obsidian.md

ALE co Ważne i Istotne – to sposób zapisywania w nim informacji i pracy z notatkami jest najważniejszym (ukrytym) narzędziem, które robi prawdziwą różnicę.

Jak zacząć? – Pierwsze kroki…

Pamiętaj o tym, co jest najważniejsze.
– To nie program jest narzędziem, to pisanie jest narzędziem, które strukturyzuje Twój proces myślenia.

Zacznij dziś od Dziennika.
Codziennie rób w tym dzienniku wpisuj, w którym zapiszesz np.:

  • obserwacje dotyczące swoich nawyków,
  • wyzwania, które przed Tobą stoją w najbliższym czasie,
  • cele długoterminowe, lub tygodniowe,
  • pomysły nowych przedsięwzięć, które chodzą Ci po głowie,
  • kolejne kroki w projektach, które do tej pory trzymasz w głowie,
  • myśli, emocje, doświadczenia.

Którąś z tych rzeczy, ale nie wszystkie na raz.
Przynajmniej na początku.

Powodzenia!

To tyle w tym wpisie – do następnego.

P.S. Jeśli zainteresował Cię Obsidian, albo chcesz wiedzieć więcej o tym, w jaki sposób go wykorzystać do efektywnego tworzenia notatek – daj znać w komentarzu poniżej.
Daj też znać czy często korzystasz z narzędzia o nazwie „pisanie” w swojej pracy i życiu? Jak je wykorzystujesz?

Irek Krajewski

Znajdziesz mnie tutaj:

O autorze

Tworzę projekty cyfrowe dla klientów B2C i startupów na początku swojej drogi. Opracowuję rozwiązania w oparciu o platformę Wordpress. Poza tym w wolnym czasie trenuję brazylijskie jiu-jitsu i biegam, interesuję się psychologią (w szczególności poznawczo-behawioralną).
Jestem fanem automatyzacji i upraszaczania sobie życia dzięki nowym technologiom.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>