Z tego wpisu dowiesz się, jak sortować wiadomości e-mail, aby nie wracać do nich niepotrzebnie i nie mnożyć zadań.
W skrócie: metoda Inbox „0” sprowadza się do tego, aby jak najczęściej dążyć do czyszczenia skrzynki mailowej przez przetwarzanie wiadomości tylko o określonych porach i „dotykanie” każdego maila tylko raz, albo przynajmniej – jak najrzadziej.
Zasady produktywnej obsługi skrzynki mailowej
Poniżej znajdziesz kilka zasad, które pozwolą Ci odzyskać czas i być bardziej produktywnym podczas przetwarzania swojego Inboxa.
Po pierwsze – Nie sprawdzaj Inboxa na bieżąco
Nie sprawdzaj wiadomości e-mail od razu po przyjściu. Skrzynka mailowej, to nie czat i służy pracy asynchronicznej, a nie reaktywnej.
W związku z czym:
- Wyłącz powiadomienia o nowych wiadomościach w programie pocztowym, lub w przeglądarce (jeśli korzystasz np. z GMaila).
- Wybierz maksymalnie trzy pory w ciągu dnia, o których sprawdzasz wiadomości, na przykład:
– rano ok. 10:00 – wcześniejsze godziny zarezerwuj na pracę w skupieniu – optymalnie będzie, jeśli w ogóle zrezygnujesz ze sprawdzania wiadomości rano, a zarezerwujesz jak najwięcej czasu na pracę w skupieniu, póki masz siły do pracy;
– w środku dnia ok. 13:00 – po lunchu, gdy już uzbiera się trochę wiadomości, albo pojawią się tzw. „follow-upy”, czyli odpowiedzi w wątkach;
– przed zakończeniem pracy np. ok. 16:30 – jako czas na podsumowanie pracy tego dnia;
…i jeszcze jedno – wiadomości służbowych nie sprawdzaj w weekend!
Po drugie – dąż do „usuwania” z zasięgu wzroku przetworzonych wiadomości
Przez „usuwanie” wiadomości mam na myśli czyszczenie skrzynki odbiorczej na biężąco poprzez:
- kasowanie zbędnych wiadomości – szybka decyzja – jeśli to nie jest coś, co Ciebie dotyczy w danej chwili, ani nie przybliża Cię do Twoich celów – usuwaj, nie gromadź!
- korzystanie z opcji „archiwizuj„, którą znajdziesz w większości nowoczesnych programów pocztowych.
„…ale dlaczego mam usuwać wiadomości?”
Gdy w skrzynce odbiorczej znajdują się wiadomości -nawet jeśli widzisz wyłącznie ich tytuły – otwierają w Twojej podświadomości „pętle” – to krążące myśli w danym temacie.
Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale te podświadome, otwarte pętle zabierają Ci energię do decydowania o sprawach ważniejszych, lub innych, które są w danej chwili priorytetem.

Zdjęcie Fabrizio Chiagano z Unsplash
Myśl o tym, jak o energii decyzyjnej, której masz tylko określoną ilość na dany dzień.
Szanuj tę energię i nie podejmuj zbędnego wysiłku. Decyduj i działaj raz (sprawdź przy okazji: kluczowe nawyki wspierające produktywność).
Kiedy i jak stosować Inbox Zero?
Odpowiedź brzmi – najlepiej na bieżąco, jeśli to niemożliwe, przynajmniej dwa razy w tygodniu – w związku czym:
- Wybierz dwa dni w tygodniu, w których oczyścisz skrzynkę mailową do zera – tzn. zarchwizujesz, odpowiesz i przekażesz dalej, albo usuniesz wszystkie wiadomości ze swojego Inboxa
– optymalnymi dniami na takie działania są: środa i piątek. - Gdy pojawiają się nowe wiadomości w skrzynce odbiorczej i nadchodzi pora dnia, w której przetwarzasz e-maile – zastosuj proces podany niżej.
Proces Inbox „0” – czyli jak sortować wiadomości e-mail na bieżąco

BONUS: Jak wydajniej pracować z GMailem?
GMail jest znakomitym narzędziem wspierającym tzw. Cyfrowy Umysł, ale trzeba wiedzieć jak z niego korzystać.
Znacząco przyspieszysz sobie pracę z GMailem, jeśli włączysz skróty klawiaszowe w prawym górnym rogu – w Ustawieniach (ikona trybika), a następnie przycisk „Zobacz wszystkie ustawienia”.

W zakładce „Ogólne” przewić bliżej dołu strony i znajdź i aktywuj opcję „Skróty klawiszowe włączone”.

Przydatne skróty klawiszowe, które ułatwią Ci pracę w GMailu:
- p – poprzednia wiadomość w wątku
- n – następna wiadomość w otwartym wątku
- x – zaznacz / odznacz wątek
- r – odpowiedz
- f – przekaż dalej
- e – archiwizuj
- # – usuń
- b – odłóż
- +/- oznacz jako ważne/mało ważne
- ;/: – rozwiń/zwiń cały wątek
- g+t – przejdź do „Wysłanych”
- g+a – przejdź do folderu „Wszystkie”
- g+s – przejdź do oznaczonych gwiazdką
- j – nawiguj po skrzynce – starszy wątek
- k – nawiguj – nowszy wątek
- u – powrót do listy wątków
- o/Enter – otwórz wątek
- / – przeszukaj pocztę
- c – utwórz nową wiadomość
- d – utwórz wiadomość w nowej karcie

Zdjęcie Sean Stratton z Unsplash
Podsumowanie
Jak sortować wiadomości e-mail? – Jak najrzadziej, priorytetzując przede wszystkim załatwianie spraw do końca i nie robienie sobie zaległości.
WAŻNE – Pamiętaj o tym!
Celem metody Inbox „0” nie jest oczyszczenie skrzynki odbiorczej, tylko efektywne załatwienie wszystkich spraw, oszczędzenie „energii decyzyjnej” przez usuwanie „przetworzonych” e-maili z zasięgu wzroku, aby nie przypominały Ci o czymś, co nadal „wisi” w systemie.
Dzięki metodzie Inbox „0” zyskasz więcej przestrzeni dla pracy kreatywnej, albo pracy w skupieniu i oczyścisz głowę z niepotrzebnych tematów.
Życzę Ci powodzenia we wdrażaniu Inbox „0”!
[…] Metoda Inbox „0” wspomniana przez Elizę – ikreacja.pl/fundamenty/sortowac-e-mail-inbox-zero/ […]